به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، نشست خبری نخستین جشنواره بین المللی پویانمایی «استاپ موشن خانگی» با حضور حجت الله ناظری دبیر جشنواره و بهنام بهادری دبیر هنری این رویداد امروز ۱۷ اسفندماه در حوزه هنری برگزار شد.
ناظری در ابتدای این نشست با اشاره به چگونگی شکلگیری این رویداد اظهار کرد: با توجه به ضرورتهای جامعه امروز، این جشنواره شکل گرفت. فضای مجازی با اینکه مجازی است، اما واقعیت دارد و از طرفی خوراک و محتوای لازم برای کودک و نوجوان در آن یا وجود ندارد و یا بسیار کم است.
تولید محتوا برای کودک و نوجوان از دغدغه های حوزه هنری است
وی در ادامه افزود: تولید محتوا برای کودک و نوجوان از دغدغه های حوزه هنری است. حوزه هنری کودک و نوجوان به دلیل تولید محتوا برای مخاطبان کودک و نوجوان این جشنواره را برگزار کرده است و استقبال از ان نشان می دهد که در این راه اشتباه نکردهایم.
به گفته دبیر جشنواره، کرونا یک فرهنگ جدید را به دنبال خودش وارد خانوادهها کرد و ورود رسمی کودک و نوجوان به فضای مجازی را رقم زد. در این شرایط خانوادهها به دنبال تأمین گوشی و موبایل برای فرزندانشان شدند و فعالیت حوزه هنری در همین راستا شکل گرفت.
سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان تأکید کرد: لزوم برنامهریزی برای کودکان و نوجوانان برای فعالیتهای خلاقانه، آموزش خلاقانه کودکان و نوجوانان در عرصه فرهنگ و هنر و تولید انیمیشن هدف بعدی این جشنواره بود که در تکنیک استاپموشن در فضای باز مجازی منتشر شود که کودکان و نوجوانان را تشویق به تولید فیلم درست کند.
اینستاگرام ۵ بار صفحه جشنواره را بست
ناظری از بسته شدن صفحه اینستاگرام جشنواره از سوی مدیران اینستاگرام خبر داد و گفت: در دنیایی زندگی میکنیم که آزادی تنها یک شعار است و آزادی در رسانهها وجود ندارد. یکی از شاخصههای این جشنواره آسانی تولید اثر آن است. ما یک موبایل را بهعنوان وسیلهای برای تولید محتوا و فیلم سالم به خانوادههای معرفی میکنیم و جشنواره را در همین راستا پیگیری کردیم اما این شبکه اجتماعی ۵ بار صفحه جشنواره را بست.
ناظری با اشاره به سخن معروف امام خمینی (ره) درباره هنر انقلابی تصریح کرد: در این جشنواره تعریف جدیدی از جمله معروف امام خمینی (ره) صورت خواهد گرفت؛ چرا که معتقدیم باید مبانی فکری را به روز کرده و محرومیت موجود در فضای مجازی را رفع کنیم.
مدیران هنری کارشان را درست انجام ندادهاند
ناظری با اشاره به اینکه حساسیت داوران در این جشنواره نسبت به جشنوارههای بزرگسال بیشتر بوده و این نگاهی درست به مخاطب کودک و نوجوان است، یادآور شد: به نظرم مدیران هنری در کشورمان کارشان را درست انجام ندادهاند و امیدواریم به عنوان سرباز بتوانیم قدمی برداریم البته در شرایطی که همه خودشان را صاحب فضل و دانش میدانند این کار سخت است.
ناظری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به جریان سازی این جشنواره یادآور شد: با استمرار این جشنواره درصدد جریان سازی هستیم و می خواهیم مفاهیم ارزشی و اخلاقی را در لایه های زیرین این انیمیشن ها ارائه کنیم که پاسخی هوشمندانه به هجمه های فرهنگی خارج از کشور خواهد بود. از سویی دیگر این جزو برنامه هایمان است که از دوره های بعدی آموزش را در لیست اهدافمان قرار دهیم.
نخستین جشنواره استاپموشن خانگی در دنیا که با گوشیهای شخصی تولید میشود
در ادامه، بهنام بهادری دبیر هنری جشنواره با بیان اینکه استاپموشن هنوز ترجمه فارسی نشده است، گفت: تا وقتی که معادل فارسی ندارد باید همان جمله را عنوان کنیم. در دنیا تنها دو جشنواره تخصصی با عنوان استاپموشن برگزار میشود که به صورت حرفهای و آماتور فعالیت می کنند، اما جشنواره ما نخستین جشنواره استاپموشن خانگی در دنیاست که با گوشیهای شخصی تولید میشود.
وی گفت: تبلیغات و گذر زمان لازمه شناخته شدن این جشنواره است، اما در نهایت استقبال خوبی از جشنواره صورت گرفته و در حالی که سه ماه فرصت انعکاس تبلیغات و دریافت آثار داشتیم و با توجه به همه این محدودیتها در بخش ملی، ۴۳۱ اثر به دبیرخانه رسید که برخی از آنها را کودکان و نوجوانان با موبایل ساخته اند.
وی افزود: ۱۹ استان در جشنواره شرکت کردند که تهران و اصفهان بیشترین آثار را داشتند. در نهایت ۸۷ فیلم در بخش مسابقه با سه مرحله بازبینی پذیرفته شدند. در بخش بینالملل جشنواره که اتفاقی شگفت بود، ۱۳۲۶ اثر از ۹۶ کشور شرکت کردند.
نخستین جشنواره بینالمللی استاپموشن خانگی به همت حوزه هنری کودک و نوجوان و با مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری مؤسسه سپهر سوره هنر، در قالبهای عروسکی (مانند لگو)، خمیری، کات اوت (کاغذ، مقوا، پارچه)، اشیاء و پیکسلیشن در سه گروه شامل: کودک (۵ تا ۱۲ سال)، نوجوان (۱۲ تا ۲۰ سال) و بزرگسال برگزار میشود.
انتهای پیام/
نظر شما